artikel close

Oostenwind na vijf jaar eigen plek in Raalter basisonderwijs veroverd

Dit artikel stond in Salland Centraal over onze school Oostenwind:

We vinden het belangrijk dat ouders heel bewust voor onze school kiezen. We moeten bij elkaar passen. Wij zetten in op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bij het kind. Als ouders hun kinderen alles voor willen doen, alles willen voorkauwen, dan werkt dat niet.” Aan het woord is Jolanda van Vilsteren, directeur van basisschool Oostenwind in Raalte. Vorige week vierde Oostenwind haar 5-jarig bestaan. Destijds neergezet als een school met vernieuwend onderwijsconcept, heeft de school inmiddels een plek in het onderwijsaanbod in de gemeente veroverd. “Bij ons veegt een kind zelf de tafel af!”

Een jaar of zes geleden kreeg Jolanda via Mijnplein de opdracht om het basisschoolaanbod in de gemeente Raalte uit te breiden met een nieuw onderwijsconcept. “Daarna heb ik een prachtig jaar gehad. Veel onderzoek gedaan. Ouders en kinderen dachten mee. Centraal stond de vraag: wat hebben de kinderen van nu nodig om zich optimaal te ontwikkelen? Als je eenmaal weet hoe kinderen het beste leren, dan heb je al een basis. En dat is bij elk kind dus al verschillend. De een leert fietsen op z’n derde, de ander op z’n vijfde. Waarom zou je ze allemaal op dezelfde leeftijd de tafel van vijf bijbrengen? Dan moeten sommige kinderen telkens op hun tenen lopen. We zijn onder andere wezen kijken bij de school Wittering.nl in Rosmalen. We waren niet van plan om het wiel opnieuw uit te vinden. We maken gebruik van Kernconcepten. Dat is een landelijk plan. Acht mappen die samen een concept vormen. En als je de onderwijsmethode eenmaal in beeld hebt, kun je daar de school en ruimtes omheen bouwen.”

Units
Bij Oostenwind zijn er geen klassen, maar wel vier units. En dan bedoelen we dus geen fysieke ruimtes, maar leergroepen van kinderen. Unit 1 is voor peuters van 2 tot 4 jaar; unit 2 voor kinderen van 4 tot 7 jaar; unit 3 voor kinderen van 7 tot 9 jaar en unit 4 voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar. Jolanda benadrukt dat unit 1 (kinderopvang/peuterwerk, verzorgd door kinderopvang Oostenwind) al integraal onderdeel uitmaakt van het onderwijsconcept van Oostenwind. “We beginnen spelenderwijs.” De indeling is overigens niet in beton gegoten. Blinkt een kind bijvoorbeeld uit in taal, dan kan het een unit hoger meedoen; blijven sommige competenties wat achter, doet het af en toe een stapje terug. Jolanda: “Laatst zei een ouder nog: ‘Je kunt hier schuiven met het kind’.”

Tevreden
Vijf jaar geleden ging Oostenwind van start in het pand van De Schutse. Eerst met unit 2 en 3. Omdat het natuurlijk lastig is om oudere basisschoolkinderen ineens van onderwijstype te laten veranderen. Maar al na een jaar werd, mede op verzoek van de ouders, het onderwijstype ook geïntroduceerd in de hogere unit. “Toen hebben we ook unit 1 geïntroduceerd. En zo waren we veel eerder dan verwacht volledig actief met ons eigen onderwijstype.” Jolanda is tevreden over de huidige resultaten. “We hebben honderd leerlingen. Niet alleen uit Raalte, maar ook uit omliggende dorpen en zelfs Olst en Deventer. We verwachten de komende jaren te groeien. Op dit moment stijgt het aantal leerlingen in unit 2. Mijnplein is ook tevreden over de behaalde resultaten. Het leuke is dat andere scholen hier nu weer op werkbezoek komen en ons als voorbeeldschool zien, net zoals de Wittering.nl dat destijds voor ons was.”

Competenties
Het bijbrengen van kennis is natuurlijk, net zoals bij andere basisscholen, erg belangrijk. Maar net zoveel aandacht gaat uit naar het aanbrengen van competenties en vaardigheden. De kinderen beginnen elke dag met een kringgesprek van hun unit. Daarbij wordt ook het rooster voor die dag besproken. Het kind krijgt veel vrijheid om zelf zijn/haar eigen dag in te vullen, maar bepaalde lessen zijn gewoon verplicht. Taal, rekenen en topografie bijvoorbeeld. Maar het kind is verder vrij om alle leeropdrachten die het krijgt zelf op eigen wijze (met begeleiding in kleine groepjes) uit te voeren. De resultaten worden getoetst. Intern begeleider Ilony Scholten: “En na afloop van de toets behandelen we de resultaten ook. Het is dus niet dat een kind een blaadje met een cijfer krijgt. Dan gaan we ook bekijken wat er mis ging. We helpen ze om te leren van hun fouten.”

Geen proeftuin
Hartstikke leuk al die vrijheid, maar volgens Jolanda en Ilony hoeven ouders niet bang te zijn dat het onderwijsconcept van Oostenwind hun kinderen tot prinsjes en prinsesjes maakt. “We zijn geen proeftuin, alles draait om onderzoekend en ontwerpend leren. Daarnaast ook om de driehoek: relatie, competentie en autonomie.”

“Ik sprak laatst een leraar uit het middelbaar onderwijs”, vertelt Ilony. “Die had een toets aangekondigd aan een van zijn klassen. Alle leerlingen zuchten natuurlijk. ‘Het is al zo druk’, ‘Hè bah, niet nog een toets’. Op één leerling na. Eentje die van Oostenwind af kwam. Die was na de les naar hem toegekomen met de vraag of hij die toets ook een week eerder mocht maken. Want dat kwam qua planning beter uit. Dat had-ie nog nooit eerder meegemaakt!”

Microscoop
En volgens Ilony werkt het onderwijsconcept van Oostenwind ook op andere manieren door. “We hadden hier laatst een lab ingericht. Dit in het kader van het project ‘groei en leven’. Maar voordat de kinderen in dat lab mochten, moesten ze wel eerst om kunnen gaan met een microscoop. Er was dus ook een soort van toelatingsexamen. Maar de kinderen waren hartstikke ‘eager’ om dat allemaal te leren. Ze wilden dat lab in en die jas aan. Zonder een proefwerk konden we ze zo toch motiveren.” Jolanda: “De winst zit ‘m uiteindelijk in de vaardigheden. En door onze manier van les geven, blijft de kennis veel beter hangen.”